czwartek, 28 marca 2013

Domowy chleb

Domowy chleb- that's it ! Uwielbiam domowy chlebek. Mama zaczęła robić go niedawno i wszyscy jesteśmy w nim zakochani. Jakie są plusy pieczenia chleba w domu? Doskonale wiemy co się w nim znajduje, sami decydujemy o tym co chcemy aby się w nim znalazło, no i oczywiście nie ma nic lepszego na świecie niż ten cudowny zapach rozchodzący się po domu i pajdka ciepłego jeszcze chleba :) U mnie niestety jest ten problem, że mama robi chleb z białej, a nie pełnoziarnistej mąki. Niestety ta druga jest dosyć droga.

Przepis, który wam podam jest dosyć nieskomplikowany, nie jest to chleb na zakwasie.


Składniki:
- 0,5 kg mąki krupczatki (proponuję ją zastąpić jakąś bardziej wartościową mąką)
- 0,5 kg mąki żytniiej
- szklanka otrąb owsianych
- 0,5 szklanki siemienia lnianego
- 6 łyżek słonecznika
- 1 litr ciepłej wody
- pół kostki drożdży
- 1,5 łyżki soli
- 5 łyżek cukru

Sposób przygotowania:
Wymiksować razem wszystkie składniki i zostawić na 20 min, przykryć miskę szmatką. Po 20 min ponownie wymieszać delikatnie łyżką., przełożyć do formy i odczekać 20 min. Piec ok. 1 h w 180 stopniach Celsjusza (czas można sobie regulować w zależności od tego jak bardzo chcemy mieć chrupiącą skórkę itp)

Z przepisu wychodzą dwa kilogramowe bochenki chleba, jeśli nie potrzebujesz aż tyle to po prostu zmniejsz składniki o połowę. Do chleba można dosypać także różnych innych ziaren, kombinować z mąkami, chleb można też obsypać ziarnami :)

Obliczyłam kaloryczność mojego chleba wg wzoru: (suma kalorii składników suchych/ masa chleba po upieczeniu w gramach) * 100 

wartość odżywcza dla 100 gram chleba
224 kcal
6,55 g białka
3,75 g tłuszczu
40,65 g węglowodanów

wartość odżywcza dla kromki chleba (40 gram)
90 kcal
2,62 g białka
1,5 g tłuszczu
16,26 g węgli

Smacznego !


Moje ostatnie kosmetykowe zakupy :) Jeśli jesteście czymś zainteresowane to mogłabym dodać recenzję.

Problem
Ostatnio mam problem z obliczeniem zapotrzebowania btw. Na różnych kalkulatorach np. potreningu.pl jest rozkład 55% węgle, 15 % białko, 30% tłuszcze i jest to rozkład prawdopodobnie dla normalnego człowieka, który nie pracuje jakoś szczególnie nad sylwetką. Osoby skupiające się na "masie" zazwyczaj stosują rozkład 40% węgli, 30% białka, 30% tłuszczy. Ja nie jestem ani na diecie typowo redukcyjnej, ani nie zależy mi specjalnie, żeby nabrać "masy". Wymyśliłam więc, że najlepszym rozkładem w moim przypadku będzie rozkład 50% węgle, 20% białko i 30% tłuszcze. Wychodzi 1,5 g białka na kg masy ciała i te proporcje strasznie mi pasują, po prostu jestem w stanie tak jeść. Co o tym myślicie? Może powinnam to jeszcze jakoś zmodyfikować?

Jutro zabieram się za jakieś muffinki otrębowe albo owsiane. Macie jakieś dobre przepisy?

15 komentarzy:

  1. Jak robię muffiny to z podstawowego przepisu na samo ciasto i ewentualnie dorzucam wedle uznania, zawsze wychodzi:)

    Domowy chleb... to jest moje wyzwanie, jeszcze przede mną:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chleb wygląda pysznie:)

    http://theblondeposh.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. hmm, jakoś unikałam przepisów z drożdżami, bo kojarzyły mi się z długim wyrabianiem ciasta i czekaniem w nieskończoność na wyrośnięcie. A tu mikser i 20 min. Chyba jestem w stanie ponieść taki wysiłek ;)

    Co do proporcji BTW- myślę, że są jak najbardziej ok :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kocham smak chleba domowej roboty! :) Przepis z pewnością wypróbuje :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiałam gdy moja mama piekła chleb, ten cudowny zapach. Teraz no niestety lenistwo bierze górą :P Za to zawsze jadąc w góry , w rodzinnym domu mojej mamy ciocia piecze wyśmienity chleb w starym kamiennym piecu... Z tym to nie ma konkurencji :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ale bym sobie zjadła taki domowy chlebek :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Też piekę chleb. Co prawda w automacie,bo oszczędza mi to czasu. Masła do ciała Bielenda uwielbiam obecnie mam marcepanowe. Bardzo fajne. Ale tego z avokado nie miałam więc poproszę o recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. tak tak, domowy chleb najlepszy! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. chlebek wygląda przepysznie po świętach wypróbuję przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Domowe chlebki są najlepsze :) Nie dość, że smak jest fantastyczny to dodatkowo wiesz co jesz :) Wesołych Świąt

    OdpowiedzUsuń
  11. Już jutro Niedziela Wielkanocna, więc kliknij proszę... :)

    http://kokilka.blogspot.com/2013/03/kolorowych-swiat.html

    Marzę o domowym chlebie na święta...

    OdpowiedzUsuń
  12. Och, a ja nigdy nie robiłam domowego chleba. Na pewno smakuje wspaniale. :)
    Wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  13. ja proszę o recenzję masełka do ciała, ostatnio będąc w Rossmanie zastanawiałam się nad jego zakupem, jednakże wcześniej muszę zużyć wszystko co mam:)

    Wesołych Świąt!:)

    OdpowiedzUsuń
  14. domowy chlebek wygląda smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Te kalkulatory nie zawsze prawidłowo działają. Tak na marginesie pięknie chlebek urósł :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze.
Docenię konstruktywną krytykę, ale nie będę tolerować hejterstwa.
To nie jest miejsce na spam!
Nie musisz reklamować swojego bloga, na pewno zajrzę na Twojego jeżeli zostawisz komentarz