środa, 25 września 2013

Cud, MIÓD, malina

Witajcie !

Dzisiaj kilka słów na temat miodu i jego właściwości. Ja miód bardzo lubię i często używam go do słodzenia ciast czy naleśników- dzięki temu nie potrzebuję w ogóle białego cukru. Nie przepadam za dosładzaniem miodem kawy, bo żeby była tak słodka jak lubię to musiałabym wrzucić go chyba ze dwie łyżki (więc wybieram opcję z samym mlekiem, kawa lekko słodka to nie moja bajka), uwielbiam za to czarną herbatę z miodem i cytryną, zwłaszcza w mroźne, zimowe wieczory (tak, wiem herbata + cytryna to niezdrowe połączenie, ale nic na to nie poradzę, że je lubię !).

Miód- słodki produkt spożywczy, który w warunkach naturalnych wytwarzany jest głównie przez pszczoły poprzez przetwarzanie nektaru kwiatowego roślin miododajnych, a także niektórych wydzielin występujących na liściach drzew iglastych.

Miody dzieli się na:
-nektarowe (kwiatowe)
-spadziowe
-mieszane


Wartość odżywcza 100 gram miodu to około 320-330 kcal, a dla porównania w 100 gramach cukru białego zawarte jest 400-410 kcal. Miód składa się z cukrów prostych- glukozy i fruktozy, ale poza tym zawiera w sobie wiele wartościowych substancji, których nie znajdziemy w cukrze.

Miody nektarowe (kwiatowe)- są to najczęściej miody jasne o wyraźnym aromacie. Do miodów kwiatowych zaliczamy: miód rzepakowy, miód lipowy, miód akacjowy, miód gryczany itd.

Miody spadziowe- miody spadziowe iglaste są najczęściej ciemne z lekko zielonkawym odcieniem i ma łagodny, lekko żywiczny smak, natomiast miód spadziowy liściasty ma kolor ciemno żółtawy i specyficzny smak, który nie każdemu odpowiada.

Właściwości miodu- zależą one od surowca z którego miód został wykonany
- miód gryczany zawiera rutynę, czyli substancję, która wzmacnia i oczyszcza naczynia krwionośne
- miód ma właściwości przyspieszające gojenie się ran
- ze względu na dużą zawartość magnezu zaleca się jego spożywanie przy stanach wyczerpania nerwowego
- miód korzystnie wpływa na pamięć
- działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne
- wykorzystywany przy produkcji syropów wykrztuśnych
- wspomaga leczenie przeziębienia i grypy
- działanie antybiotyczne i przeciwgorączkowe
- właściwości antyseptyczne oraz detoksykacyjne

Miód zawiera około 30 różnych pierwiastków, witaminy z grupy B oraz wit. A,C i K, a ponadto olejki eteryczne, barwniki, bioflawonoidy i enzymy.


Spożywanie miodu baaardzo korzystnie wpływa na nasz organizm, ale warto przyjrzeć mu się także z innej strony. Miód może być naszym sprzymierzeńcem pielęgnacyjnym i powinien czasami bywać w naszej łazience ;) Ma on doskonałe właściwości nawilżające, dlatego od czasu do czasu można nałożyć go na usta jako "maseczkę" nawilżającą (uwaga, nie zlizujemy!), dzięki temu będą mega miękkie. Ja miód stosowałam do pogłębienia naturalnego ombre, dlaczego ? Miód w połączeniu z wodą wytwarza substancje utleniające, tyle że w bardzo małym stężeniu (bodajże 3 %), dlatego możemy nim naturalnie rozjaśniać włosy. Takie rozjaśnianie zajmuje niestety sporo czasu, ale nie ryzykujemy zniszczenia włosów, gdyż miód dodatkowo je pielęgnuje, poza tym naturalnie da się dojść chyba tylko do ciemnego, rudawego blondu. Ja mieszam łyżkę miodu i łyżkę odżywki do włosów, nakładam na mokre włosy, zawijam ręcznikiem i zostawiam na tak długo jak mogę (zazwyczaj 2 godziny), a potem myję włosy szamponem. Miód możemy także pomieszać z jogurtem i nałożyć na twarz jako maseczkę- z tym jednak radzę uważać, gdyż miód może uczulać. Zbawienna będzie także kąpiel z dodatkiem mleka i miodu (z serii "poczuj się jak Kleopatra).


Jeżeli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na temat miodu to polecam wam wejść tutaj i obejrzeć odcinek programu "Wiem co jem" Katarzyny Bosackiej.

A wy ? Lubicie miód? Używacie codziennie czy raczej od święta? A może słodzicie czymś zupełnie innym? Chętnie dowiem się jak jest u was :)


Moje wakacje są bardzo intensywne, dlatego dopiero dzisiaj dałam radę coś dodać :) Kolejnej notki możecie spodziewać się w weekend. Pozdrawiam ! :*

7 komentarzy:

  1. u mnie w mieście była restauracja Miód Malina, ale się zamknęła... to tak na marginesie ;)
    uwielbiam prawdziwy miód z lokalnej pasieki. kupujemy tylko taki, od zaprzyjaźnionego pszczelarza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Do miodu absolutnie nie trzeba mnie przekonywać, musze mieć zawsze w domu miód!:) Moja Mama ma znajomego Pana Pszczelarza, od którego kupujemy to cudo, szybko się krystalizuje - jest pyszny:)

    OdpowiedzUsuń
  3. kocham miód, moje ulubione połączenie to herbata figura detox słodzona miodem albo biały ser z miodkiem. Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. zawsze mam w domu duży słoik miodu naturalnego. tata kupuje mi u znajomego pszczelarza :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miód lipowy co zimę gości u mnie w domu:)

    OdpowiedzUsuń
  6. nie lubię miodu, nie smakuje mi i przeszkadza mi jego zapach :( a szkoda, bo ma tyle właściwości leczniczych i wartości odżywczych.

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie miód króluje w domu jak jest potrzeba zrobienia syropu, poza tym jakoś mi z nim nie po drodze, ale to przez to, że ja mało co słodzę więc tylko by leżał. :/

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze.
Docenię konstruktywną krytykę, ale nie będę tolerować hejterstwa.
To nie jest miejsce na spam!
Nie musisz reklamować swojego bloga, na pewno zajrzę na Twojego jeżeli zostawisz komentarz