niedziela, 31 sierpnia 2014

Jesienny, rozgrzewający krem z dyni piżmowej

Witajcie

Jakiś czas temu przyszła mi ochota na krem z dyni, ale nigdzie w Dublinie nie widziałam dyni. Mój chłopak podsunął mi, że intrygująco wyglądające warzywo o nazwie "butternut squash" może być czymś podobnym. Jak oświeciła mnie jedna z dziewczyn na fp, polska nazwa tego warzywa to dynia piżmowa. Krem wyszedł cudowny ! Pikantny, rozgrzewający, aromatyczny, no idealny na jesienne dni! Jesień coraz bliżej, w Dublinie mocno czuć, że zbliża się wielkimi krokami, więc i zupa jest bardzo na czasie :)


Składniki
Średniej wielkości dynia piżmowa
Litr bulionu warzywnego lub drobiowego (możecie ugotować własny, a warzywa i mięso zmiksować do kremu, ja używałam bulionu z kostki)
Łyżka oliwy
Cebula
Ząbek czosnku
Kwaśna śmietana
Przyprawy: sól, pieprz, świeży tymianek (suszony też będzie ok), gałka muszkatołowa, suszony imbir, chilli, słodka papryka


Wykonanie
Należy zacząć od przygotowania bulionu- gotujemy własny lub rozpuszczamy kostkę rosołową. Dynię należy pozbawić skórki i gniazda nasiennego (najtrudniejsza część), a następnie pokroić w kostkę, cebulę i czosnek pokroić. W garnku rozgrzewamy łyżkę oliwy, wrzucamy cebulę i czosnek, podsmażamy kilka chwil i dorzucamy pokrojoną w kostkę dynię, smażymy około 10 min. Po 10 minutach zalewamy bulionem i gotujemy na średnim ogniu przez 25-30 min, dynia musi zmięknąć. Po tym czasie blendujemy całość, doprawiamy przyprawami i gotujemy jeszcze kilka chwil. Podajemy z łyżką śmietany czy jogurtu grackiego.



Chyba jeden z najlepszych kremów jakie kiedykolwiek udało mi się zrobić ! :) I zdecydowanie jeden z kremowych faworytów, na pewno jeszcze nie jeden raz wyląduje na moim stole! Próbowaliście? A może jakieś inne kremy należą do waszych ulubionych?

16 komentarzy:

  1. Nigdy nie próbowałam nic z dyni, zupy krem uwielbiam, wiec mogłoby być spoko!:) ja uwielbiam z kalafiora albo brokuł! Mniam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dynia to bardzo wdzięczne warzywo - sama ma bardzo delikatny smak (chyba nawet lekko mdły) więc można ją przyrządzać na słodko i na ostro.
    Zupy-kremy uwielbiam, to idealny posiłek jesienią:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dynia już jest w sprzedaży? Ile kosztuje, z chęcią spróbuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w Dublinie sporo rzeczy jest w sprzedaży przez cały rok, dynię piżmową spotykam w sklepach od początku sierpnia :) ile kosztuje nie wiem, musiałabym sprawdzić w sklepie :)

      Usuń
  4. Wygląda przepysznie, a jak jeszcze jest delikatnie pikantny, to już mnie przekonałaś i możesz i mi nalewać :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam zupę z dyni, w tym sezonie jeszcze jej nie jadłam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam!
    Świetne zmiany na blogu! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś muszę spróbować :) U mnie bardzo często gości na stole krem brokułowy lub pomidorowy. Banalne, zdrowe i pyszne :) I do tych dwóch nawet nie potrzeba śmietany.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem pod wrażeniem kulinarnych zdolności!
    Potrawy (oprócz z pewnością dobrego smaku) rewelacyjnie prezentują się na zdjęciach.
    Na chwilę obecną w Trójmieście nie jest jeszcze tak zimno, ale gdy przyjdą chłodniejsze dni to sięgnę po Twój przepis. ; )

    OdpowiedzUsuń
  9. Musi być pyszny <3 uwielbiam zupy kremy! Www.llealicious.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda bardzo apetycznie, choć mnie jakoś zupy krem nie przekonują :< Wolę te całkiem ciekłe. Zupa krem mi się kojarzy z budyniem, że jak nie będę dostatecznie szybko jeść to zastygnie i zrobią się grudki :<

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda przepysznie - wypróbuję! :)
    http://fitandhome.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy jeszcze nie jadłam przetworów z dyni, ale jak tylko dojrzeją te na moim ogrodzie od razu zrobię krem! Czytałam same pozytywne opinię, więc mam nadzieję, że i mi zasmakuje:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Chętnie bym przetestowała ten przepis, ale nie pamiętam, żebym trafiła kiedyś w sklepie na taką dynie piżmową. Jeżeli faktycznie ma takie pikantne i rozgrzewające właściwości, to jestem pewna, że mi zasmakuje :) Dzięki za świetny pomysł na przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama dynia ma dosyć delikatny smak i spokojnie można ją zastąpić taką zwyczajną :) Ostrości dodają jej przyprawy

      Usuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze.
Docenię konstruktywną krytykę, ale nie będę tolerować hejterstwa.
To nie jest miejsce na spam!
Nie musisz reklamować swojego bloga, na pewno zajrzę na Twojego jeżeli zostawisz komentarz