niedziela, 9 listopada 2014

Sposoby na bezsenność

Witajcie

O tym, że sen jest najlepszym kosmetykiem jaki możemy sobie zafundować wie chyba każda z nas. Niestety nie zawsze dostarczamy sobie jego odpowiedniej ilości, czyli 7-8 godzin na dobę. Brak snu skutkuje cieniami pod oczami, gorszym odcieniem skóry, a także nie najlepszym samopoczuciem. Co zrobić kiedy nie bardzo wychodzi nam zasypianie? Oczywiście jeżeli zdarza się to przez dłuższy czas to należy udać się do lekarza, jeżeli jednak bezsenność to przypadłość okresowa możemy sobie z nią poradzić domowymi sposobami.


1. Keep calm- czyli nie stresuj się! Nie od dziś wiadomo, że stres nie jest najlepszym przyjacielem snu. Wiem, że może nie jest łatwo, ale dobrze jest odpuścić od czasu do czasu i wrzucić na luz, dla mnie bardzo stresujące jest, jeżeli mam natłok niewykonanych zadań. Z tego powodu dobrze jest wyznaczyć sobie listę zadań i postarać się wykonać je danego dnia, tak aby wieczorem z satysfakcją i spokojem położyć się do łóżka.

2. Przewietrz pokój- za wysoka temperatura i duchota nie sprzyjają szybkiemu zasypianiu. Przed snem dobrze jest wpuścić odrobinę świeżego powietrza i doprowadzić temperaturę do 18-21 stopni.

3. Wypij melisę- uspokajające zioła, a zwłaszcza melisa, pozwalają uspokoić się przed snem. Uważaj jednak na ich moczopędne działanie (większość ziół działa w ten sposób), ponieważ wychodzenie z łóżka do łazienki raczej nie pomoże w zasypianiu.

4. Zmęcz się- porządny wysiłek fizyczny danego dnia na pewno sprawi, że padniesz do łóżka jak nieżywy :) Jedynym warunkiem jest to, żeby nie ćwiczyć przed samym snem- znaczne podniesienie tętna utrudni zasypianie.


5. Zapewnij sobie warunki do spania- pokój w którym śpisz powinien być cichy i ciemny, im mniej źródeł światła i dźwięków tym większe szanse na szybki sen. Przed snem dobrze odpuścić używanie wszystkich elektronicznych gadżetów, ponieważ emitują rodzaj światła, który wysyła naszemu mózgowi informację, że jest ranek i pora wstawać! Jestem jedną z tych osób, które potrzebują absolutnej wręcz ciszy i egipskich ciemności, żeby zasnąć.. (z drugiej strony podobno sen jest wtedy efektywniejszy)

6. Nie jedz ciężkostrawnych rzeczy przed snem- duża ilość jedzenia, zwłaszcza ciężkostrawnego może pokrzyżować Twoje plany na błogi sen, kolacja powinna być białkowa i lekkostrawna, najlepiej jeżeli będzie zjedzona najpóźniej 2 godziny przed snem. Pójście spać z kompletnie pustym i burczącym brzuchem także utrudni Ci zaśnięcie.

7. Posłuchaj uspokajającej muzyki- cicha, relaksująca muzyka słuchana wieczorem może nieźle przygotować do spania, ale nie wyobrażam sobie zasypiania przy muzyce (jakiejkolwiek), ponieważ za bardzo by mnie rozpraszała. Muzyka, tak jak i melisa może być niezłym przygotowaniem do snu.



8. Znajdź regularność- dobrze jest znaleźć własny rytm dnia, chodzenie do łóżka i wstawanie o tej samej porze to dobry rytuał, regularność sprawi, że wieczorem, kiedy będzie zbliżać się pora spania Ty będziesz czuć się senny i chętny na pójście do łóżka :)

Podobno picie mleka przed snem wcale nie jest takim dobrym pomysłem i działa bardziej na zasadzie placebo.

A wy jak radzicie sobie z trudnościami z zasypianiem ? 

6 komentarzy:

  1. Sama kiedyś pisałam podobnego posta. I wiele rzeczy mi pomogło. Regularność jest bardzo ważna, no i cisza. Ciemne pomieszczenie też ułatwia zasypianie. :D Mogę wymieniać i wymieniać. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie pomaga melisa i inne ziółka oraz słuchanie uspokajającej lub ulubionej muzyki przed snem ;p

    OdpowiedzUsuń
  3. czasem nadmierny stres bardzo męczy...do tego stopnia, że jest mi wszystko jedno.. i idę spać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. serio ? ja jak się czymś przejmuję to potrafię nie spać pół nocy, zwłaszcza jak gonią mnie terminy czy jest sesja

      Usuń
  4. Stres to moje najgorsze zło i niestety ciężko mi z tym radzić :) Nawet pozostałe punkty czasami nie pomagają, aczkolwiek są bardzo dobre :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za wszystkie komentarze.
Docenię konstruktywną krytykę, ale nie będę tolerować hejterstwa.
To nie jest miejsce na spam!
Nie musisz reklamować swojego bloga, na pewno zajrzę na Twojego jeżeli zostawisz komentarz